Vælg en side

”Ideen er at gøre det lettere for både kunder og buschauffører”.
Lars Oksbjerre, FynBus

En billet til fremtiden
I 2008 introducerede Fynbus SMS-billetten, som det første trafikselskab i Danmark. SMS-billetten var i mere end 12 år en succes blandt FynBus’ kunder og blev først endegyldigt afløst af FynBus mobilbillet-appen i 2018. Indtil da havde FynBus solgt mere end to millioner SMS-billetter og brugen af tjenesten havde været stødt sigende gennem appens leveår.

Den digitale tidsalder
SMS-billetten etablerede for alvor mobil betaling og gjorde det lettere og mere enkelt at benytte sig af den kollektive trafik.  Det var pludseligt ikke længere nødvendigt at have småpenge eller dankort på lommen, når billetten skulle købes.  Mere end 6,5 millioner mobilabonnementer i Danmark betød, at mobiltelefonen var på kraftig fremmarch. Forventningen var derfor også, at dele af salget af kontantbilletter ville kunne flyttes til SMS-billetter.

To millioner SMS-billetter
Et halvt år efter lanceringen af den første mobile betalingsløsning til et trafikselskab i Danmark, solgte FynBus cirka 7.000 billetter hver måned via mobiltelefonen. Det var dobbelt så godt som forventet, og løsningen vakte da også stor interesse hos andre trafikselskaber i Danmark. I 2009 udgav hovedstadsområdets trafikselskaber ligeledes en SMS-billet, og i årene efter fulgte også Sydtrafik  og Nordjyllands Trafikselskab.

“Jeg bliver overrasket over antallet af solgte mobilbilletter hver måned, og vi forventer, at væksten fortsætter.”  
Martin Krogh, Projektleder i Fynbus, 2011.

Fire år efter introduktionen af SMS-billetten, blev 10 procent af FynBus kontantbilletter købt via mobiltelefon. SMS-billetten indfriede  således forventningerne og lagde et solidt fundament for lanceringen af nye mobile betalingsløsninger.


FYNBUS SMS-BILLET

FynBus har solgt mere end 2 millioner SMS-billetter.

FynBus SMS-billet blev lanceret som et pilotprojekt i jnauar 2008, som det første mobile billeteringssystem på mobiltelefonen i Danmark.

I 2010 blev der solgt 500 SMS-billetter om dagen.

“SMS-billetten viste os, at jo nemmere og mere logisk vi kan gøre tingene, desto hurtigere tager kunderne ny teknik til sig.”  
Carsten Hyldborg, Direktør, FynBus

Kofoed & Co - Case - FynBus_SMS-billet

Vil du vide mere?

Vil du vide mere om digitale billetter eller ønsker du en dialog om, hvordan vi kan sætte strøm til dine manuelle processer, så kontakt os gerne for en uforpligtende snak.

Kofoed & Co_Case_FynBus SMS-billet_Christian Meisner Kofoed - Direktør

Christian Meisner Kofoed

Direktør

Tlf: (+45) 25 38 77 76
E-mail: christian@kofoed.co